Magnez? Czemu nie, ale jaki?

Magnez przez ostatnie lata był bardzo prężnie reklamowany. Co chwile przewijają się różnego rodzaju slogany sugerujące o coraz to lepszej wchłanialności, czy też biodostępności. Jak już zapewne Wszyscy mieliśmy okazję przekonać się o tym, że reklamy nie zawsze są zgodne co do faktycznego stanu i nadto koloryzują pożądane cechy danego produktu, zapominając o negatywnych jego stronach.

Magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków, przeprowadzonych
zostało wiele badań na jego temat i największą jego cechą jest możność aktywowania blisko ponad 300 enzymów. Bierze także udział w syntezie białka, kurczliwości mięśni, w procesach termoregulacji a także w mineralizacji kości.

Magnez to lek czy suplement?
Zarówno przedstawiany jest jako forma suplementu jak i leku. Należy zwrócić jednak uwagę na to, iż leki muszą przejść przez szereg procedur i kontroli dotyczących składu jak i ich faktycznego działa. Suplementy natomiast takiego zobowiązania nie maja i ich skład jak i faktyczny efekt pozostają pod dużym znakiem zapytania.

Jak wygląda sprawa z zapotrzebowaniem?
Zapotrzebowanie na magnez przez jednostkę jest stricte bardzo indywidualną sprawą. Przede wszystkim zależne jest od wysiłku jaki się wykonuje w ciągu dnia. Według Instytutu Żywności i Zdrowia średnie zapotrzebowanie w Polsce wynosi 400-1300 mg. Taki duży zakres zapotrzebowania wynika z wielu czynników, m.in. płeć, wiek, wysiłek fizyczny w ciągu dnia, stres.

Czy każdy magnez to ten sam magnez?
Odpowiedź brzmi: tak. Nie ma żadnych możliwości aby wpłynąć na jego poprawę cech funkcjonalnych. Każdy działa tak samo.
Natomiast główną różnicą jest forma, w jakiej magnez znajduje się w danym produkcie. Aby dostarczy magnez do organizmu należy stosować połączenia chemiczne. Właśnie to różnicuje magnezy między sobą, z czym jest dany magnez połączony. Generalnie przyjęło się, że magnez połączony z kwasami organicznymi jest dużo lepszy niż w połączeniu z połączeniami nieorganicznymi.

Jak wygląda sprawa z przyswajalnością?
Są różne postaci magnezu i każdy rodzaj cechuje się inną przyswajalnością. Magnez w dużej mierze występuje w postaci soli, która rozpuszczając się uwalnia jony magnezu. Dopiero jony te zostają przyswajane przez człowieka. Rodzaje magnezu jakie występują:
– tlenek magnezu
– węglan magnezu
– chlorek magnezu
– asparginian magnezu
– cytrynian magnezu
– mleczan magnezu

Z tego zestawu tlenek magnezu ma najgorszą przyswajalność i nie ma zbytnio sensu kupowanie go. Jego przyswajalność wynosi zaledwie 4% przy czym chlorku aż niekiedy ponad 90%.

Na opakowaniu należy zwracać uwagę na ilość jonów występujących w produkcie, czyli to o co na prawdę w tym chodzi.
Dobry magnez powinien ich zawierać w przedziale 50-100 mg jonów na tabletkę.

Jaki magnez wybrać?
Ludzie bardzo często pytają, jaka forma magnezu jest najlepsza, odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo zależy od celu w jakim miałby być stosowany.
Jeśli zależy komuś na efektywności wchłanianego magnezu to najlepszym wyborem z podanego zestawu wyżej będzie chlorek magnezu lub cytrynian bądź mleczan.
Jeżeli ktoś liczy na jakieś dodatkowe „bajery” poza magnezem, to znów trzeba wrócić do samego początku i zastanowić się kto czego szuka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *